Thursday, June 17, 2010

Att få frikort

Genom att få dessa kort, så känns det som om man får frikort att bete sig svinigt och elakt. Igår skulle jag spilla vätska på nr.2 s arbete. Fan med vad jobbigt, ska jag låtsas att snubbla över något och spilla? Ska jag slå till när personen går ut ur rummet? Vem har ruta nummer 2?
Turligt nog så var personen inte där när jag skulle utföra mitt dåd. Jag tog mitt kaffe och spillde över kåkstaden. Jag blev påkommen av någon och försökte då att dölja vad jag gjorde i ett ryck som gjorde att jag spillde ännu mera. Först kände jag mig helt skamsen, men det gick snabbt över när jag började att ursäkta mig genom att proklamera att jag minnsan hade rätt till att göra vad jag gjorde! Det var inte jag som gjorde det, utan kortet! Kortet är ond, inte jag!
Det kändes skönt att kunna skylla ifrån sig. Tanken slog mig, att jag skulle kunna göra vad jag vill, säga vad jag vill utan att ta ansvar för det. Jag skulle kunna skylla ALLT på korten.
Korten är inte onda, de är mer som en rik förälder som mutar polisen när man har gjort något fel.
Helt plötsligt ser jag på korten med nya ögon...

1 comment: