Monday, November 22, 2010

Det var inte hugget i sten

men jag skulle undersöka skillnader mellan stadsdelarna, den jag växte upp i och den jag bor i nu. Alltså Backa och Majorna.
Jag är inte särskilt pratglad och gillar inte att närma mig främlingar och ställa frågor. Men jag tänkte, visst man bör utmana sig så jag gör det ändå.
Vad jag inte hade räknat med var att folk var motvilliga till att svara på frågor, till att lyssna på mig eller till att ens stanna upp. Jag vet inte om det var fel tidpunkt, eller om det var för kallt ute eller om jag inte riktigt tas på allvar för att jag ser ut att vara yngre än vad jag är. Jag blir aldrig tagen för min ålder och det är självklart smickrande men ibland lite frustrerande. Jag minns en gång när jag bodde i Australien och gick till konstmuseet AGNSW med några vänner så blev jag hyssjad av en vakt, trots att det fanns andra vuxna som pratade mycket högre än mig. Han trodde helt enkelt att jag tillhörde den stökiga skolklassen som befann sig på samma utställning.
Hur som helst, eftersom det visade sig så svårt att få folk att svara på frågor, så började jag att söka svar på olika forum.


Jag blev ganska förvånad över vilken fientlig ton det fanns i några forum. Jag känner inte igen det de beskriver eller det de uttalar sig om. Inte är det väl så? Har Backa verkligen förändrats så mycket under tiden som jag bodde där på 80 och 90-talet? Det finns väl ändå större risk att bli överfallen eller utsatt för våld inne i stan, där det rör sig mer folk, speciellt nattetid påverkade av alkohol osv. Varför görs det en större nyhet av det när det händer i en förort?
Jag känner mig lite konfunderad.

No comments:

Post a Comment