Friday, November 05, 2010

Det offentliga rummet som klassrum

1. Vad är du mer nöjd med i ditt projekt?

Det jag är mest nöjd med mitt projekt är att det en gång för alla har fått mig att inse hur jag arbetar och hur min process brukar te sig. Att jag med stor sannolikhet försätter mig själv undermedvetet i situationer som sätter krokben för mig, som får mig att stanna upp, tänka om och göra rätt. Detta skapar att jag får mindre tid på mig, då jag förlorar en massa tid när jag befinner mig i en "vad-fan-nu?" fas. Men detta är en bra sak för att detta ger mig en spark i baken och jag arbetar utan tvekan bäst under stress, med kniven mot strupen. Jag tycker att jag lyckas få ihop det och knyta ihop säcken bra mot slutet, även fast det alltid finns en liten känsla av inte vara helt nöjd. Men detta måste viftas bort då det är min pedantiska sida som vill överarbeta allt, det är min självkritiska sida som vill tala om för mig att allt jag gör suger. Jag är även nöjd att jag illustrerade slutprodukten utan pennans hjälp, för att det var rent ut sagt skitsvårt att låta bli.

1. Vad är du mindre nöjd med i ditt projekt?

Det jag är mindre nöjd med är jag inte fick en bättre analys av platsen. Det fanns inte tid till det och det tvingades att prioriteras bort. Fast nu i efterhand så vet jag inte om det hade hjälpt mig så mycket mera. Jag hade kanske fått andra idéer till vad man hade kunnat förändra och göra, men jag känner mig nöjd med min tanke. Det känns så passande i stadsdelen, havet och stranden. Majorna är ju trots allt en gammal sjömansstadsdel, detta avspeglar sig bland annat i gatunamnen som Kaptensgatan, Kommendörsgatan, Amiralitetsgatan, Styrmansgatan osv.
Jag skulle även vilja ha kunnat framställa bilden av betong mer tydligare i bilden men jag vet inte hur jag skulle ha kunnat ha gått tillväga med det.
Sist så var jag inte helt nöjd med min presentation. Jag var helt oförberedd på vad jag skulle säga, hann inte ens skriva ner nyckelord. Min tanke var att jag skulle gå upp en timme tidigare än vanligt för att göra det på morgonen, men försov mig och var tvungen att rusa ut utan dusch, frukost eller borstad hår. Låter som en dålig ursäkt, men dessvärre sant.


1. Vad skulle du vilja arbeta mer med, utveckla vidare, göra annorlunda?

Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna vidareutveckla kopplingen mellan min betongstrand och stadsdelen som är förknippat med havet. Hade jag haft mera tid, så jag gjort mer research och frågat folk på gatorna om vad de skulle tycka om en sådan idé eller vad som skulle fattas i området. Kanske gjort en film, i stop motion eller animation på något sätt, som hade visat området förr och nu, hur det har förändrats och hur folk skulle röra sig i min plats, i förnimmelse av stranden. Kanske skulle jag vilja att arbeta mera med att uppmuntra folk till att använda sig av sin fantasi mera genom att sätta ut förnimmelser av olika saker överallt runtom i staden. Att öva och utöka sin seendekompetens.

No comments:

Post a Comment