Wednesday, July 07, 2010

Förvirringstadiet

infann sig rätt länge, eller den befinner sig ännu men nu rör jag på mig samtidigt. Det som hindrade mig lite i början var nog att jag hakade upp mig på meningen, "ge bort något som du sedan tigger tillbaka". Jag kunde inte se bortom orden. Vad fasiken handlar det om?
Jo, men självklart så handlar det om att ångra sig, om ånger. Ånger som är synonymer för sorg, grämelse, bitterhet, skam, skuld, kval, ågren, självsvånda.
Det finns ett ordspråk som påstår att "man ångrar bara det man aldrig gjorde". Som tillfällen som har gått förlorade och man grämer sig för att den där "tänk om" känslan finns där i bakhuvudet hela tiden och man får då ångest. Men det är lika jobbigt att ångra saker som man har gjort eller som har sagts och då får man intala sig själv att hänt är hänt och det finns inget att göra åt. Det får mig att tänka på Edith Piaf och hennes låt "Non je ne regrette rien", där hon sjunger om att hon ångrar ingeting. Hon ångrar inte allt dåligt som folk har gjort mot henne, hon ångrar inte vare sig smärta eller glädje.
Ånger vill man få ogjort, vare sig det handlar om något man inte gjorde eller något man gjorde. Tänk vad lättare livet skulle vara om det fanns en ctrl+z (undo för er icke nördar) knapp i livet, då skulle man kunna få saker ogjort när man ångrar sig. När man syr kan man få upp stygnen med en sprättnål och få det man har sytt ogjort. Så jag har börjat att leka med att sy. Jag börjar med att sy Edith Piaf, hon ska få vara bestående då hon inte ångrar någonting, men annat jag syr, kan jag lätt förgöra och få ogjort genom att sprätta upp. Eller som att dra i en reva i en tröja och få den ogjord.


">

No comments:

Post a Comment