Thursday, October 08, 2009

Reflektion v.41

Veckans uppgift var att undersöka olika digitala rum och få hum hur ungdomar förhåller sig till varann i dessa rum. Finns det några andra sociala normer och regler på nätet och kommunicerar man annorlunda där?

Det ena rummet jag provade var spelet World of Warcraft. Detta är ett online rollspel där spelare interagerar med varandra i en virtuell värld. Denna värld är enormt stort och expanderas i takt med att dem släpper nya expansions paket. Men detta spel är inte bara stort sett från dess virtuella värld, utan även genom att ha över 15 miljoner spelare världen över. Trots att detta är en fantasy virtuell värld så spelar ens sociala kompetens stor roll även här. Det krävs oftast att man skapar grupper med andra spelare för att klara av vissa quester i spelet och då måste man kunna kommunicera på ett sätt som är acceptabelt för andra, precis som i det verkliga livet. Man kommer inte långt om man har ett dåligt språk, om man förolämpar andra, om man tigger pengar, om man snor grejer om man fuskar osv.


Vidare gick jag in på Habbo, en community för tonåringar där man kan chatta genom att skapa små avatars och rum. Det kändes lite smått förvirrat att springa runt mellan dem olika rummen och till skillnad från WoW så märkte man av att det var yngre folk som höll till där. Dem sociala regler för kommunikation var nästintill obefintliga och det enda man fick höra var om man ville bli ihop och vad ful man var i kanin öron. Det kändes lite meningslöst att stå där och försöka att få kontakt med någon, för att var jag inte intresserad av att bli ihop, så var jag ingen intressant person.


Under dem muntliga redovisningarna hörde jag folk som undrade om hur kan man spendera så mycket tid online i dessa digitala rum? Vad finns det att prata om? Får man verkligen en social kompetens? Det fanns en antydan till ett negativ synsätt om dessa digitala rum. För mig kändes det lite som om man inte hade förstått poängen med att undersöka dessa rum. För att det finns inget bättre sätt att förstå barns digitala rum och dess inverkan på dem än att deltaga och observera själv i dessa rum.
Jag minns min första erfarenhet av min VFU period på en högstadieskola. Det fanns ett gäng killar som pratade konstant under lektionerna, det slängdes ord som raid, dps, mana break, nån noob som ninjade osv. Jag förstod exakt vad dem pratade om då jag själv spelar WoW. När jag nämnde detta så blev dem exalterade och försökte att testa min WoW kunskap genom en massa frågor. Detta var helt till min fördel och jag fick resten av veckan en helt annan relation till dem. Dem började att lyssna på mig när jag gav dem uppgifter, för att jag lyckades nå dem på deras nivå, jag fångade deras uppmärksamhet då jag kunde prata deras språk.

Ett språk som visserligen kan låta löjligt roligt som Björn Gustavsson visar som WoW Jocke.

No comments:

Post a Comment